 Zdravím fichtlaři, chci si dělat na krosku LED světla přední a zadní. Vepředu bych chtěl 5x vysokosvítící bílé led diody a dozadu 3x rozptylné led diody (čirá dioda, červené svícení ), usměrňovač. Držáky a paraboly i se sklíčkama mám vyřešené, problém je ale v zapojení (série, paralelně?) a v hodnotách diod. Nepomohl by mi někdo elektricky zdatnější něž já? Je to na pařízkové zapalování 20 W. Za každou radu jsu vděčný.
odpovědět
Posl.aktualizace: 05. října 2011 19:58
Jméno: Chong
IP: uživatel10725
 Ozvi se.. kontakt mám na svém webu.
Datum: 05. října 2011 19:58
 Chongu a Yuri, děkuji mockrát za odpovědi, možná Ti teda Chongu napíšu (pokud by si teda byl ochoten s tím mi pomoct). Mám ještě jeden návrh a to je na moje " autíčko " , plánuju tam dát motor Honda Monkey, který má i akumulátor, takže tato věc by odpadala - jedná se o zapojení 2x př. sv. , 2x zadní, 4x blinkry , kontrolky. Ale to asi až pozdějc
Datum: 05. října 2011 18:36
Jméno: Chong
IP: uživatel10725
 To Yuri... no podle toho jak to popisuješ je to dost plýtvání proudem, účinností a penězi  . Zjistili jsme že stačí 1W LED pustit na 1/3 a dozadu jako obrysovka to svítí naprosto dostatečně. Brzdovka se dá pak 1W a je to akorát. Stabilizaci do 1W doporučuji s MC34063 a 10W dopředu bych udělal s měničem UC2545 a miniaturním transformátorkem. Závity by vycházeli úplně triviálně cca 6z primár a 13závitů sekundár (pro 6V) zapojené s proudovou zpětnou vazbou naladěnou na cca 1A. Takže zadní lampa s 1W LED (nebo dvěma) za cca 70kč a předek s 10W LED za cca 300kč, zbytek běžné součástky za pár korun. Jen je třeba dát dozadu bílé běžné LED na osvícení SPZ. KOneckonců tuhle úpravu zadního světla mám na webu...
Datum: 04. října 2011 19:49
Jméno: Yuri
IP: uživatel11334
 jéééé gramatika o ničom sa ospravedlňujem
Datum: 04. října 2011 8:27
Jméno: Yuri
IP: uživatel11334
 já mám vzadu napojené 4x1W led diody serio paralelne a napájane z 6V/4Ah akumulátora cez 6V stabilizátor zatiaľ žiaden problém ale je pravda že som ešte nemeral akú to ma spotrebu paradox vpredu mám 25/25W žiarovku a ešte ao brzdovú mám použitú 10W žiarovku všetko napájane z 30W zapaka ja viem všetko proti logike ale 15/15W žiarovku som nemal ale zatiaľ nebol problém a bateria nieje ochudobňovania ale ešte ako vravím nemeral som to ale na prednej žiarvke vydno že po pridaní ide trošku jas hore
Datum: 04. října 2011 8:26
Jméno: Chong
IP: uživatel7823
 je, koukám že jsem se uklepnul.. ne 20% ztráta ale 50% ztráta
Datum: 04. října 2011 7:06
Jméno: Chong
IP: uživatel7823
 To Yuri... seriovo paralelní zapojení pro LED není úplně vhodné. Jde o to, že ne každá LED má totožné parametry a pokud se použije paralelní zapojení (nedejbože seriovo paralelní) tak jednotlivé paralelní větve mohou mít tolik rozdílné parametry, že každou větví poteče významně rozdílný proud. Což neuvidíš toliko na svítivosti, ale na opotřebení (schválně se někdy po čase podívej na skládané LED žárovky na 230V jak každá svítí po čase jinak, je to únavou z přetížení). Takže pokud apralelně, tak každou větev se solo stabilizací proudu. Tu zenerku jsem v zapojení nepochopil.. LED jsou sami sobě zenerkou.. je to jako by jsi dal paralelně dvě zenerky a každou o jiném napětí  . Je tam tak jak je zapojená úplně k ničemu. Také jednocestné usměrnění je 20% ztráta... tohle zapojení je tak na ukázku že to funguje, ale nedokážeš z toho vytáhnoutmaximum. Šel bych cestou proudové stabilizace pomocí spínaného zdroje, nebo měniče. Máš jistotu že drahou superLED neodděláš. Nevýhodou je že při nízkém napětí takové řešení vypíná světlo, kdežto přes odpor pohasíná... ale proto bych u toho preferoval akmulátor, aby překlenoval nedostetek energie při volnoběhu
Datum: 04. října 2011 7:04
Jméno: Chong
IP: uživatel7823
 No řešení které jsi nastínil je špatné. Jednak nevím proč chceš používat sadu skládaných LED a nepoužiješ jednu supervýkonnou. Osobně bych dopředu použil 10W superLED a dozadu 1W LED staženou tak na 1/3W (vyzkoušeno praxí že to je gut). No a vzhledem k ceně výkonových LED bych určitě nedával nějaké odpory či jiné jednoduché řešení, páč z mého pohledu je to dost riskantní s ohledem na životnost LED. Na LED je Ti optika k ničemu, obvykle se jedná o směrové světlo, takže žádnou optiku nepotřebuješ. Sice se už pohybujeme mimo pásmo jdnoduchého a laciného řešení (10W LED je o výrazně dražší než co tu popisuješ), ale pokud to myslíš vážně, tak mi napiš na mail a pomůžu Ti to zrealizovat. Jinak pro Tvou info.. bílé LED jsou obvykle na napětí okolo 3V (3,2 až 3,6V) a proud pochopitelně podle výkonu. pokud se jedná o supervýkonnou LED bílou např. 10W ta má napětí někde kolem 11V a spotřeba kolem 1A. 1W bílá LED mívá parametry 3,6V/0.7A. Červené LED mívají napětí kolem 1.45V, ale popravdě u výkonných teď z hlavy nevím, každopádně má smysl v tomhle případě vědět co kupuješ a najít si parametry v katalogu. Pokud však skutečně chceš pořádně vidět, podle mě není řešení s LED úplně dobré řešení. Podle mě je nejlepší řešení světlo s xenony... jenže to bys musel vzít do zapojení i akumulátor (aby xenonka nestartovala při nízkých otáčkách motoru), použít zapalko z novějšího pionýra a do výroby elelktřiny zapojit všechny tři póly. A Abys uživil zapalko, musel bys dát DC-CDI. Ovšem co popisuju je sice to nejlepší, ale už není levné a jednoduché řešení
Datum: 04. října 2011 6:58
Jméno: Yuri
IP: uživatel9188
 no podľa mňa minimálne 2 LED do serie alebo tri na vetvu cca 1LED napájanie 3V ale to je fakt invidualne lebo tie červené sú na 3,6V a tie biele no od 2,5 až do 3,6 to sa najlepšie spýtaj od koho kupuješ ale v tých činských baterkach sú biele robené na 3,6V tak ked do predu by som dal aspoň min 2 do serie to si musíš odskúšať lebo alternátor na pio je dosť nevyspitatelný elbo má lineárnu charakteristiku a bez nejakého stabilizátora alebo prinajmenšom odpora je to hokus pokus aspoň takto http://img260.imageshack.us/img260/2314/diodylz4.gif
Datum: 03. října 2011 19:12
|



|